Skapa en proffsig företagsprofil på Instagram

Mina Carlsson
Skapa en proffsig företagsprofil på Instagram

First impressions matter!

Mycket riktigt, första intrycket räknas verkligen. I vårt digitala samhälle så kan det första intrycket av ditt företag mycket väl ske på sociala medier så som Instagram. Genom att optimera ditt företags Instagramkonto till en professionell företagsprofil kan du se till att ge ett riktigt bra första intryck!

Med hjälp av sociala medier kan ditt företag dessutom öka varumärkeskännedom, marknadsföra produkter/tjänster samt bygga relationer till både nuvarande och potentiella kunder.

Därför bör du ha en företagsprofil på Instagram

När du växlar till företagsprofil så får du statistik i realtid där du kan utvärdera vad som fungerar bra hos din målgrupp. Du kan enkelt se hur många användare dina inlägg nått ut till och vilket engagemang de har skapat. Information som räckvidd, kommentarer och gilla-markeringar möjliggör en strategisk planering av content till framtida inlägg. Vi rekommenderar därför alla företag att ha en företagsprofil på Instagram.

Behöver du hjälp med hur du ändrar till ett professionellt konto på Instagram? Tur för dig! Vi har nämligen en guide – Växla till professionellt konto på Instagram. 

Levla upp ditt företagskonto på Instagram

Så optimerar du din företagsprofil

Profilbild

Vi rekommenderar att du har din logga som profilbild för att göra ditt konto lätt att känna igen och bygga varumärkeskännedom. Alternativt någon annan grafisk symbol som tydligt kopplas ihop med företaget. Tänk på att din profilbild måste vara högupplöst och rätt antal pixlar: 180×180.

Användarnamn & namn 

När du skapar ditt Instagramkonto är första steget att ange ett användarnamn. Detta bör vara någon variation av företagsnamnet. Vårt användarnamn är @salty_communication på Instagram.

I din profil anger du även ett “namn”, detta är ditt alternativa namn för ditt konto. Vi rekommenderar att du använder ett relevant sökord kombinerat med ditt företagsnamn för att sökoptimera din profil. Här har vi valt att skriva: Salty | Performance Marketing. Lär dig mer om hur du gör ditt instagramkonto mer sökbart.

Biografi

Presentera företaget och förklara kort vilken tjänst eller produkt ni erbjuder. En besökare ska enkelt förstå vilka ni är, vad ni säljer och varför hen ska välja att börja följa kontot. Biografin kan vara max 150 tecken så utnyttja dem väl. Använd gärna passande emojis för att dela upp texten och förstärka det du vill förmedla. Här har vi valt att skriva: “Salty är en renodlad Performance Marketing-byrå. Din tillväxtpartner som tror på din idé och har modet att växa 🚀 ”

Länkar

I din profil kan du lägga upp till 5 olika länkar. Här bör du länka till din webbplats, det är givet. Det kan också vara smart att länka till specifika kampanjer, artiklar eller annat värdefullt som du vill lyfta i inlägg eller stories på Instagram. Detta möjliggör att du kan hänvisa till “länk i bio” i dina inlägg för att peka följaren vidare dit du vill.

Kategori

Välj en kategori som stämmer överens med den branschen ni är verksamma i. Kategorin presenteras sedan under ditt namn i profilen och gör att besökarna snabbt förstår vad du gör.

Kontakt

I profilen syns olika kontakt-knappar som besökarna kan klicka på för att komma i kontakt med er. Dessa knappar skapas automatiskt när du lägger till företagets adress, telefon och e-post. Du lägger till denna information genom att klicka på “redigera profil” och sedan “kontaktalternativ”, där kan du fylla i dina uppgifter.

Höjdpunkter

I vanliga fall försvinner stories efter 24 timmar men höjdpunkter (highlights) ger dig möjligheten att spara stories i din profil så dina besökare kan kolla på dem om och om igen. Syftet med höjdpunkter är att informera om det viktigaste kring ditt företag. Det ger dig också ett utmärkt tillfälle att visa upp produkter, tjänster, kundcase men också personerna bakom företaget. I våra höjdpunkter har vi valt att  presentera teamet med kontaktuppgifter samt alla våra olika paket för våra tjänster. 

Döp dina höjdpunkter till något tydligt relevant utifrån vad det är för innehåll men tänk på att inte välja för långa namn då Instagram kapar texten om det är för många tecken. En detalj som är avgörande för en proffsig instagramprofil är att designa snygga omslag till dina höjdpunkter som matchar företagets grafiska profil. Vi använder oss av våra varumärkesfärger men du kan även använda ikoner eller bilder som omslag.