Öka trafiken till din hemsida med en blogg

Mina
Öka trafiken till din hemsida med en blogg

Få mer trafik från Google med en blogg

En blogg kan hjälpa ditt företag att generera affärer, bygga förtroende och stärka ditt varumärke. Med välskrivna artiklar visar du dina expertkunskaper samtidigt som du syns högt upp i sökresultaten på Google vilket genererar trafik till din webbplats.

När någon gör en sökning i sökmotorn så vill Google hitta det bästa svaret till användaren. Google visar hemsidor i sökresultatet som har mycket information om ämnet, Google älskar nämligen experter! Det hjälper inte att bara säga att du är expert, du måste visa det. En blogg är ett perfekt verktyg för att visa de expertkunskaper som finns inom företaget. Dela med dig av svar på vanliga frågor, tips, guider och inspiration. Vi rekommenderar att du har din blogg integrerad på hemsidan. Använder du WordPress finns det redan en bloggfunktion färdig att använda.

En blogg är en långsiktig investering som kan ge värdefull trafik under flera år framöver. Uppdaterar du dessutom dina artiklar regelbundet så kommer Google fortsätta att lista inläggen högt upp i sökresultaten. Med ett gediget utbud av blogginlägg så låter du besökarna få lära sig mer om ämnen inom din bransch samtidigt som de också får veta hur ditt företag kan hjälpa dem.

Nå högt upp i sökresultaten på Google med en blogg

Så får du fler läsare på din blog

Skriv om ämnen som din målgrupp söker på

För att få fler läsare till bloggen så bör du välja att skriva om ämnen som din målgrupp söker på och vill läsa om. Skriv guider, listor och dela dina bästa tips! Vi på Salty Communication jobbar med digital marknadsföring och skriver därför artiklar om vanliga frågor som vi vet att vår målgrupp undrar över som exempelvis: Vad kostar en hemsida? Hur optimerar jag min företagsprofil på Google My Business? Hur fungerar Googles rankningsystem? Hur funkar annonsering på sociala medier?

Dela dina blogginlägg i sociala medier

En blogg ger dig dessutom bra innehåll att dela på sociala medier. Ett lite längre blogginlägg kan bli flera olika i sociala medier och på så vis hjälpa dig att effektivisera ditt contentskapande. Dela en kort sammanfattning av hela blogginlägget eller dela de tre bästa tipsen och hänvisa/länka till blogginlägget. På Facebook och LinkedIn kan du dela en länk direkt till blogginlägget i ditt inlägg. Detta går tyvärr inte på Instagram men där kan du istället dela en länk i story, vilket är ett effektivt sätt för att få fler klick.

Ett blogginlägg kan bli content till flera inlägg i ditt företags sociala medier

Hur ofta bör du uppdatera bloggen?

Vi rekommenderar att ha som målsättning att publicera ett par artiklar i månaden, gärna en i veckan. Känns detta för mycket för dig att hinna med? Sätt då ett mål som passar dig bättre utifrån vad du tror är rimligt att hinna med. Kanske är det en ny artikel i månaden eller en i kvartalet? Det viktigaste är att du kontinuerligt publicerar nytt innehåll på din blogg för att få in en bra rutin för detta. Kom ihåg att varje ny artikel är en ny möjlighet att öka din synlighet på Google.

Contenttorka?

Har du drabbats av skrivkramp? Ta hjälp av en byrå! Det är inte alla företag som har möjlighet att avsätta tid för att skriva blogginlägg eller ens har en person som tycker det är kul att skriva och är bra på det. Då kan det vara värt att överväga att ta hjälp av en extern byrå som kan skriva artiklarna åt er.

Som sagt är en blogg en god investering som på både kort och lång sikt kan generera trafik, nya kunder och samtidigt som det bidrar till att bygga upp varumärket. Därför finns det mycket att vinna med en tydlig strategi för er blogg!