Hur funkar annonsering på sociala medier?

Maria
annonsering på sociala medier

Sociala medier har blivit kärnan i modern marknadsföring. Har man dessutom koll på hur man kan använda de olika plattformarnas annonssystem är succén snart ett faktum. 

Här går vi igenom olika verktyg som förvandlar annonsering på sociala medier till resultat som i sin tur hjälper företag att nå sina marknadsföringsmål. Det är nämligen väldigt viktigt att skapa annonser som engagerar på rätt ställe och på rätt sätt. Vi ska nu ta en titt på de viktigaste verktygen för just annonsering på sociala medier.

Meta Ads

Ska du nå rätt målgrupp på Facebook och Instagram är det Meta Ads som gäller. Med Meta Ads kan företag skapa specifikt inriktade kampanjer tack vare plattformens detaljerade användardata. Det finns möjlighet att använda fler olika annonsformat från bild- och videoklipp till karuseller och stories. Detta ger varumärken en chans att synas och höras på ett sätt som engagerar användarna. 

När det kommer till mätning och optimering är det dessutom ett grymt verktyg. Genom att analysera annonsernas resultat kan vi finjustera kampanjer för maximal ROI.

Google Ads

Här snackar vi resurs i digital annonsering. Google Ads placerar ditt varumärke i toppen av sökresultaten och förbättrar synligheten precis när potentiella kunder söker efter dina produkter eller tjänster.

Genom att dra nytta av sökord, geografisk plats, användarbeteende och andra anpassningsbara inställningar kan du pricka in rätt publik vid rätt tillfälle. Även här finns verktyg för analys som ger bra insikter för fortsatt optimering av kampanjer.

LinkedIn Ads

LinkedIn är det ledande sociala mediet när det kommer till arbetsliv och nätverkande. Vill du synas här skapas annonseringen via det som kallas LinkedIn Ads. Verktyget erbjuder sponsrade inlägg, meddelanden och textannonser som hjälper dig att nå yrkesverksamma i specifika roller eller branscher. Att satsa på informativa annonser som bygger förtroende inom din nisch brukar ge bästa resultat.

TikTok Ads

Det är här du når den yngre publiken. TikTok är inte bara den snabbast växande plattformen just nu utan även annonseringsverktyget TikTok Ads ligger i framkant när det kommer till användningen av plattformens kreativa och trendiga möjligheter. Här kan du skapa annonser som inte bara ser ut som innehåll utan också känns som det. Det är fantasin som sätter gränsen!

Med TikTok Ads kan dina kampanjer dessutom få stor viral uppmärksamhet genom kreativa utmaningar och rätt musik. Det gäller att vara rolig, relevant och autentisk, vilket ger en unik möjlighet att engagera sig med konsumenter på ett personligt plan.

Maxa din annonsering – men på rätt sätt!

För att få en pricksäker annonsering på sociala medier gäller det att ha koll på de olika  plattformarnas publik och innehåll. Det är viktigt att känna sin målgrupp och veta hur man tar fram relevant och intressant innehåll. Prickar man rätt på målgrupp, plattform och content finns grymma förutsättningar för en framgångsrik kampanj som inte bara försvinner i bruset. 

Med stor erfarenhet av strategisk annonsering på både Google och sociala medier så kan vi på Salty Communication hjälpa dig och ditt företag att marknadsföra sig på rätt plats och på rätt sätt. Låt oss berätta hur du får mest pang för pengen!