Googles rankingsystem – så funkar det!

Johan
hur bestämmer google sökresultatet

Google har en väldigt komplex rankingprocess som de gärna håller hemlig. Tänk vad enkelt det vore för alla oss som jobbar med SEO att veta precis hur den fungerar. Öppet mål hade det varit! Men tyvärr är det inte så lätt.

Googles rankingsystem, eller algoritmen om man så vill kalla det, används för att säkerställa att när du har Googlat får fram den mest relevanta och tillförlitliga informationen. Under år av testande har olika sökmotorspecialister försökt lista ut hur den fungerar. Och det är inte helt lätt, då algoritmen i princip förändras dagligen. Men några saker har man lyckats komma fram till och Google har även släppt lite på hemligheterna, och här går jag igenom ett par stycken av de jag tycker är de viktigaste.

(Rubrikerna får ni stå ut med att de är på engelska då den svenska översättningen hade blivit lite väl rolig 😎)

Freshness System

Hur ofta uppdaterar ni er hemsida? Dagligen? Varje månad? Eller kanske tar ni ett ryck en gång om året? Det lönar sig att hålla hemsidan fräsch. Google rankar nämligen innehåll baserat på dess färskhet. Detta inkluderar både nytt och uppdaterat äldre innehåll. Ett tips från oss på Salty är att regelbundet skapa nytt innehåll och uppdatera ditt gamla för att hålla hemsidan fräsch i Googles ögon.

Helpful Content System

Under september 2023 genomförde Google en stor algoritmuppdatering. Den fick namnet ”Helpful Content Upgrade”. Denna uppdatering gjorde så att algoritmen försöker utvärdera om innehållet är skrivet för människor eller sökmotorer. Många tror att detta var till en följd av innehåll producerat helt av AI blivit för stor och tagit för mycket plats i sökresultaten.

För att lyckas med ditt innehåll efter denna uppdatering bör du tänka på att skapa ditt innehåll med besökaren först i åtanke och inte fylla innehållet med massa sökord för att tillgodose algoritmen. Ett värdefullt tips här är att ha tydliga rubriker och svara snabbt på vad besökaren letar efter tidigt i innehållet.

Link Analysis System och PageRank

Länkar är viktigt för Google. Jätteviktigt. Men även här finns det två olika läger som inom det mesta som rör sökmotoroptimering. En del tycker att inte länkar är särskilt viktigt och fokuserar bara på att skapa innehåll. Jag är av en annan åsikt.

Googles Link Analysis Sytem och PageRank analyserar hur sidor länkar samman, vilket har stor inverkan på hur du rankar i sökresultaten. Kontinuerlig länkbyggnad genom att skapa delbart innehåll eller att erhålla länkar på annat sätt är att rekommendera om du ska tampas med toppresultaten.

Local News System

Driver du en nyhetssajt eller om letar efter dagens händelser på den lokala orten på Google så har du säkert märkt att de senaste nyheterna syns högt i resultaten. Detta system gör nämligen att lokala nyheter som nyligen inträffat syns snabbt efter publicering, vilket håller dig som besökare informerad och du får snabbt träff på din sökning.

Dock bör du undvika att utnyttja nyheter som inte har relevans för din hemsida för popularitet då sådant innehåll snabbt blir föråldrat.

MUM (Multitask Unified Model)

MUM är ett AI-system som hjälper Google ta fram en funktion i sökresultaten som kallas ”Featured Snipped”, eller utvalt urdrag på svenska. Det här en kanonfunktion! Det gör helt enkelt att du får mer yta i sökresultaten.

Du kanske själv har märkt när du Googlar på någonting och du får ett mer text under resultaten med textutdrag från hemsidan? Detta är en featured snippet. Under texten ser du detta streck och text:

bild på featured snippet

Neural Matching

Neural matchning, låter riktigt läckert, eller hur? Jag ska inte göra det krångligare än vad det här. Detta gör helt enkelt att Google kan förstå lite luddiga sökningar.

Låt mig gå igenom ett exempel. Du söker på ”varför vissnar min pelargon”. Algoritmen börjar jobba och söka igenom alla flera hundra miljontals sidor det finns på internet. Tyvärr finns det ingen sida som har skrivit om precis detta. Det Google då gör är att den förstår sammanhanget och plockar istället fram sökresultat som kan vara relevanta. I detta fallet du kanske får svar på varför växter vissnar.

Det neural matchning är att du nästan alltid får ett relevant svar på din sökning. För att matcha dessa sökningar, se till att få med så mycket som möjligt relevant information som rör ert område på er hemsida.

Original Content System

Gör så att den som har producerat originalinnehållet syns över de som har citerat innehållet. När du skapar innehåll som lockar till sig besökare och trafik så kommer det över ske att andra sidor citerar eller till och med kopierar innehållet. Som tur väl är har vi detta system som gör att den som producerat innehållet först blir belönad i sökresultaten.

Removal-Based Demotion System

Google har som policy att ta bort innehåll som bryter mot upprättshovslagar eller som bryter mot andra lagar. Är det så att en sida får en ett gäng anmälningar från besökare att sidan gör just detta så kan sidan försvinna helt från sökresultaten. Så därför, publicera alltid unikt innehåll och var säker på att inte bryta några lagar.

bild som förklarar hastighet på hemsidor

Page Experience System

Denna del av algoritmen bedömer själva upplevelsen av sidan. Hur snabb är den? Är det lätt att navigera på sidan? Är all text synlig och lätt att läsa? Finns det trasiga länkar på sidan? Handlar mycket om teknisk SEO och själva grunden för hemsidan. Har blivit något mindre betydelsefullt på senare tid men är fortfarande en betydande faktor.

Håll din sida fräsch genom att regelbundet göra tekniska genomgångar och åtgärda felen.

Passage Ranking System

Google kan, om du har strukturerat upp din sida rätt, hitta information direkt som finns långt ner på sidor. Det Passage Ranking System gör är att istället för att läsa igenom hela sidan uppifrån och ner så kan algoritmen direkt vid en sökning hitta rätt information för besökaren.

Se därför till att använda rätt sökord i rubriker, tydlig rubrikstruktur och använd innehållsförteckning för längre innehåll.

Product Reviews System

Om du sysslar med recensioner så är detta för dig. Product Reviews System ser till så att din recension kan synas direkt i sökresultaten. Tänk en ”Featured Snippet” fast mer åt recensionshållet. Här gäller det att skapa unikt innehåll och att strukturera upp datan rätt för att underlätta för Google.

RankBrain

RankBrain är ett AI-system som hjälper Google att förstå hur ord är kopplade till begrepp. Det betyder att Google kan visa mer relevant innehåll även om det inte innehåller alla exakta ord som används i en sökning. RankBrain gör att Google förstår att innehållet är relaterat till andra ord och begrepp.

Tips här är att tydligt svara på sökintentionen utan något fluff. Ett supertips här är att använda Google Search Console för att se vilka sökningar er sida dyker upp på för att sedan optimera innehållet utifrån dessa.

Reliable Information System

Reliable Information Systems roll är att höja kvalitén på informationen i sökresultaten. Här lyfts auktoritära sidor fram högre upp i resultaten och sidor med lågkvalitativt innehåll puttas ner. Finns det ingen tillförlitlig information om sökningen kan Google meddela att det finns risk att informationen som visas snabbt kan ändras samt tips om du ska söka för att få ett mer användbart resultat.

För att fånga upp sökningar här gäller att ha en auktoritär sida, en sida Google litar på helt enkelt och så klart relevant innehåll.

Site Diversity System

Mångfald i sökresultaten! Ja, det är det Site Diversity System pysslar med. Funktionen gör så att det inte syns mer än två resultat från en och samma webbsida. Detta så att ingen enskild hemsida kan dominera ett sökord (men det hade varit spännande).

Däremot kan det inträffa ibland och det i speciella fall när systemet bestämmer sig för att det är relevant att visa mer än två sökresultat från en sida.

Det här ju såklart positivt, då det ger oss vanliga döda chansen att konkurrera med stora, mäktiga sidor.

Spam Detection System

Ibland kan det hända att någon flippar ur på internet och skapar tusentals sidor med exakt samma innehåll för att ta över sökresultaten. Eller att man fyller en sida med bara sökordet för att försöka lura algoritmen. Tro mig, det har hänt och det har funkat.

Spam Detection System löser just detta. Håller sökresultaten fri från spam. Tips! Gör inte det 🙂

Sammanfattning av Googles rankingssystem

Easy peasy, eller hur? Nä, det är rätt krångligt faktiskt tycker jag. Men efter att ha gått igenom detta så har du iallafall fått större insikt om hur en del av Googles rankingssystem fungerar. Detta är bara en liten del av parametrarna som används för att ta fram sökresultatet när du Googlar. Jag ska även nämna, att rankingssystemet fungerar också olika beroende på i vilken bransch du är verksam. Så som inom allt när det gäller SEO så gäller det att testa, testa och testa. Vi hjälper dig gärna!

Källa: https://developers.google.com/search/docs/appearance/ranking-systems-guide