I dagens digitala värld är sociala medier mer än bara plattformar för gott snack och underhållning. Det är grymt bra verktyg för företag att nå med sitt varumärke eller sina produkter till potentiella kunder. Förstår man dessutom hur de olika sociala medierna kan användas i den digitala marknadsföringen så är guldgruvan ett faktum. Men lugn! Det är här vi på Salty kommer in som experter och guidar dig rätt.
Först, låt oss ta en titt på några av de mest inflytelserika sociala medierna just nu.
Med över 2 miljarder aktiva användare varje månad är Facebook den mest omfattande sociala medieplattformen än idag. Här delar vi med oss av text, bilder, videoklipp och live-sändningar från livets alla stunder som vänner sedan kan gilla, dela eller kommentera. Numera är Facebook också platsen där vi håller kontakten med gamla vänner, utforskar intressegrupper, planerar events och säljer möbler.
För företag erbjuder Facebook en detaljerad annonsering med målgruppsinriktning och analys, det vi kallar för Facebook Ads. Här finns även möjligheten att skapa sidor och grupper med målet att skapa en gemenskap kring ett varumärke.
Instagram är en mer visuellt driven plattform, perfekt för varumärken som vill framhäva produkter, tjänster eller livsstilar genom högkvalitativt bild- och videomaterial. Här ska det vara snyggt! På sina konton lägger användare i första hand ut bilder och filmer som sedan följare gillar och kommenterar. Vill du ha tips om hur man tar snygga bilder? Läs vårt inlägg här!
Med populära funktioner som stories, reels och IGTV, erbjuder Instagram också olika sätt för företag att skapa engagerande innehåll och använda influencer-marketing effektivt. Likt Facebook finns även en stor potential för grym annonsering.
X
Under 2023 bytte Twitter namn till X efter att ägaren, entreprenören Elon Musk, först döpt om bolaget till X Corp. Kort därefter kom nyheten om att Twitter nu fått ett helt nytt namn. Läs mer om det omtalade namnbytet här.
X är plattformen för realtidskommunikation och nyheter. Vi kan se det som en social mikroblogg med en himla massa åsikter. Med sin begränsning på 280 tecken per X-meddelande (tidigare tweets) bygger X på snabbt informationsutbyte – snabba puckar helt enkelt.
Företag använder X för kundservice, kommunikation med följare och för att delta i relevanta branschsammanhang genom hashtags. Kändisar och privatpersoner håller sig snarare till kommentarer och diskussioner kring relevanta ämnen och nyheter.
En del skulle kalla LinkedIn för företagarnas skrytkanal. Här är det fokus på arbetsliv, arbetslivskontakter, delning av branschnyheter, nätverkande och jobbsökande. LinkedIn är det ledande professionella nätverket som möjliggör B2B-marknadsföring, nätverkande och rekrytering.
Företag använder till stor del LinkedIn för att stärka sitt varumärke genom att visa upp företagskultur och karriärmöjligheter.
YouTube
Som den näst största sökmotorn efter Google, är YouTube the place för videomarknadsföring. Företag och influencers skapar kanaler där de delar instruktionsvideos, recensioner, intervjuer, sketcher och bakom kulisserna-innehåll – u name it! YouTube är en hel värld av interaktion där användare kan titta, kommentera, gilla, diskutera och följa sina favoritkanaler.
TikTok
Plattformen har revolutionerat allt när det kommer till videoinnehåll med sina snabba, korta och kreativt klippta filmer. När användare dessutom hakar på de senaste TikTok-trenderna som florerar, exploderar antalet visningar. TikTok har snabbt blivit en favorit bland yngre och varumärken som riktar sig mot Generation Z och millennials satsar hårt på att skapa viral, trendig och kreativ marknadsföring just här.
Appen har varit väldigt omtalad i media och en del länder väljer att förbjuda den. Men trots alla diskussioner ökar hela tiden populariteten och användningen i Sverige. Läs mer om TikTok kopplat till säkerhet här.
Snapchat
En lekfull plattform, känd för sina självförstörande ”snaps”. Snapchat används i första hand för att skicka filtrerade bilder och videoklipp som försvinner efter visning. Du väljer själv om du skickar en snap till specifika vänner i din kontaktlista eller om du lägger ut materialet synligt för alla som vill. Snapchat lanserades under 2011 av studenter på Stanford University och appen är idag tillgänglig på drygt 20 språk.
Pinterest fungerar som en inspirations- och idékatalog, vilket passar perfekt för varumärken inom livsstil, inredning, mode och matlagning. Här kan man enkelt visa upp sina produkter i inspirerande sammanhang. På Pinterest kan användare skapa och utforska digitala anslagstavlor för att samla inspiration och dela idéer med andra.
Be Real
Be Real utmanar de traditionella sociala medierna genom en uppmaning till autenticitet. Appen går ut på att dela ofiltrerade ögonblicksbilder vid slumpmässiga tidpunkter under dagen, något som kanske inte alltid tillhör vardagen på till exempel Instagram. Be Real kan ses som ett av de senaste stjärnskotten när det kommer till sociala medier.