Så här tar du bästa bilderna till sociala medier

Evelina
Fota till sociala medier

För att lyckas på sociala medier behövs en bra strategi men också tillgång till innehåll, eller ”content” som vi säger inom marknadsföringsbranschen. Vad som också gör det till en utmaning är att respektive kanal kräver olika typer av innehåll. Det kan vara svårt att veta exakt vilket innehåll som passar till vilken kanal och hur man ska tänka när det ska tas fram. Men lugn – det är precis detta som vi på Salty Communication hjälper företag med. Här är den ultimata guiden för dig som vill skapa bildinnehåll till dina sociala medier.

Men först några grundläggande steg:

1. Påbörja en bildbank

Börja med att sammanfatta det innehåll ni har sedan tidigare: bilder, filmer, illustrationer etc. Dela gärna upp innehållet i mappar/kategorier för att enkelt hitta det som krävs vid skapade av nya inlägg. Vid sammanställningen av det som redan finns till godo är det också enkelt att se vad som behöver kompletteras med i framtiden. Genom att ha god koll på sin bildbank kan det hjälpa er att planera vilket typ av innehåll ni behöver skapa och/eller köpa in framöver.

2. Planera in tillfällen för framtagning av innehåll

När bildbanken är under uppbyggnad eller sammanställd är det dags för steg nummer två: framtagning av nytt innehåll. Kanske är det nu ni bokar in en fotograf eller bokar in en timme i er kalender där ni fotar själva? Är det någon vi har lärt oss är det att tillfället för framtagande av innehåll måste in i kalendern för att det ska bli gjort. Detta är ett steg som är väldigt viktigt – finns det inte bra innehåll (i detta fall bilder) att använda till de sociala kanalerna så blir det sällan inlägg som publiceras. Glöm inte att bilderna ni väljer att använda på sociala medier blir ert varumärkes digitala avtryck på marknaden.

3. Använd din telefon

Väl framme vid tillfället där innehållet ska tas fram brukar många fastna vid tekniken. Idag har vi så pass bra telefoner att det inte behövs något annat verktyg för att påbörja innehållet till era sociala medier. Självklart kan ni vidareutveckla er i framtiden genom att investera i mer avancerad kamerateknik men för att påbörja arbetet krävs det faktiskt inte mer än en telefon med skaplig kamera. Fördelen med telefon? Man har den alltid med sig och kan då fånga ”det perfekta ögonblicket”. Vill man sedan komplettera med fotografering tillsammans med en byrå finns vi på Salty här till ert förfogande.

Så där, nu har vi det som krävs för att börja fota!

Att fota till sociala medier kan kännas som ett väldigt svårt projekt att sätta tänderna i, men egentligen är det bara att börja. Att våga testa skapar förutsättningar till att få både kunskap, spridning av innehåll och engagemang på era sociala medier. Många är rädda för att ”göra fel” och ”att man förstört sitt varumärke på sociala medier” redan innan arbetet har påbörjats. Lugn – än så länge kanske ni endast har följare som vi brukar att kalla för ”family & friends” och dessa kommer tycka att allt ni postar är bra oavsett. Att skapa följare, engagemang och avtryck på sociala medier kräver både kontinuerligt arbete, tålamod och tar tid. Än så länge har ni därför god möjlighet till att påbörja arbetet i lugn och ro.

Det finns vissa tips som kan vara bra att ha med sig vid uppstarten av innehåll till sociala medier. Nedan följer några av dessa:

Viktigt att tänka på inför fotografering till sociala medier

  • Ha alltid med telefonen och var redo att fånga ögonblick!
  • Fota på liknande sätt vid varje tillfälle.
  • Fota gärna stående bilder (telefonen rak) till stories och liggande för inlägg.
  • Redigera bilderna så att de påminner om varandra. Använd gärna samma redigering/filter/effekter.
  • Tänk som kunden/målgruppen – vad vill dessa se på sociala medier?
  • Ansikten skapar alltid mest engagemang!
  • Människor (i detta fall användare på sociala medier/era kunder) är nyfikna – visa upp ert företag och våga bjuda in.
  • Var gärna personliga men inte privata.
  • Ljuset är A & O vid fotografering: Har ni ljuset med er krävs det inte någon vidare fotokunskap eftersom ljuset löser det mesta åt er.
  • Analysera vad andra gör i både er och andra branscher för att inte missa trender och/eller få inspiration.
  • Använd det ni har tillgång till och krångla inte till det. Fota på kontoret om det är där ni befinner er mestadels av tiden.
  • Boka in tillfällen med era kollegor när ni ska fota dessa: alla vill ha en chans att hinna förbereda sig innan en kamera dyker upp.

10 tillfällen att fota till sociala medier

Många upplever att det fortfarande är väldigt svårt att veta när man ska fånga ett ögonblick. För att få mer inspiration till potentiella tillfällen att plocka upp telefonen så kommer här några tips. Det finns vissa tillfällen som är bättre än andra och nedan listar vi 10 tillfällen som skulle kunna vara optimala för er, oavsett bransch, att fota innehåll till era sociala medier:

  • Ni har fått en ny kund och vill berätta för världen att denne har valt er som leverantör.
  • Någon på kontoret har jobbat hos er i 10 år och nu ska ni fira!
  • Ni anställer en ny person och vill passa på att presentera hen på era sociala medier.
  • Det händer grejer på kontoret och ni vill visa era följare vad ni har för er.
  • Måndagsmötet är påväg att starta och alla är samlade.
  • Teamdag tillsammans med personalen.
  • Någon på kontoret är på utbildning och ökar sina kunskaper inom ett visst område.
  • Någon på jobbet har skaffat en hundvalp som råkar vara med på arbetsplatsen.
  • Ni får besök av en ”viktig person” och vill visa omvärlden.
  • Ni hostar ett kundevent och har bjudit in till en helkväll.

Sammanfattningsvis så finns det inget stopp för innehåll ni kan skapa genom att bara se er omkring på er arbetsplats. Försök att tänka ”utanför er box” och se er arbetsplats med nya, nyfikna, ögon. Många gånger är det just på er arbetsplats nyckeln till bra innehåll finns.

Vi på Salty Communication önskar er varmt lycka till för framtidens skapade av innehåll till era sociala medier. Önskar ni mer inspiration och/eller är sugna på vad det hade inneburit att få hjälp med era sociala medier kan ni läsa mer om detta här.