Vad är metatitel och metabeskrivning?

Johan
metatitel och metabeskrivning

Metatitel är rubriken du ser på olika sökresultat när du har gjort en sökning på Google. Metabeskrivning är det textstycke som är under metatiteln. I den här artikeln förklarar jag deras betydelse för SEO och hur du ska tänka när du skriver dina metatitlar och metabeskrivning för att ranka högre i sökresultat och för att få fler besökare att klicka in på din sida.

metatitel och metabeskrivning från serpen

Bild från Googlesökning på ”digitalmarknadsföring växjö” med resultat.

I bildexemplet ovan har jag gjort en sökning på Google på ”digital marknadsföring växjö”. I resultatet ser vi metatiteln och metabeskrivningen. I detta fallet består metatiteln av ”Salty Communication: Digital marknadsföring som ger resultat” och metabeskrivningen finns precis under.

Så skriver du SEO-optimerade metatitlar och metabeskrivningar

För att skriva SEO-optimerade metatitlar och metabeskrivningar behöver du först och främst veta vart i ditt CMS (publiceringsverktyg eller innehållshanteringssystem) du ska lägga in texterna.

Vi bygger uteslutande våra hemsidor i WordPress, och här finns det plugins att använda för att få fram fält där du enkelt kan lägga till metatitlar och metabeskrivningar. Vi rekommenderar Slim SEO som är snabbt och välbyggt. Det finns även Yoast och Rank Math som fungerar lika bra.

Snackar vi e-handel så har många av våra kunder valt Nyehandel. Här finns det inbyggt stöd för detta.

screenshot från nyehandels backend

Skärmdump från Nyehandels system.

Använd rätt antal tecken

Innan du börjar med att skriva en massa metatitlar och metabeskrivningar är det viktigt att veta att Google kan bara förstå och fånga upp ett visst antal tecken av just denna metadata. Se därför till att följa följande regler:

MetadataAntal tecken
MetatitelUpp till 60 tecken
MetabeskrivningMellan 150-160 tecken
Tabell över antal tecken för metatitel och metabeskrivning.

Använder du längre titlar och beskrivningar riskerar du att texten blir avklippt och blir inte alls lika klickvänlig. Enligt våra tester verkar det också som om Google gillar att bli matad med rätt antal tecken för att lättare kunna söka igenom sidor.

Använd sökordet i både metatitel och metabeskrivning

Se till att använda sökordet som ni vill synas på i både metatitel och metabeskrivningen. Här finns det stora möjligheter till att optimera både för det specifika sökordet och även använda variationer av sökordet för att träffa ännu fler sökningar. Kikar vi på vår egna sidan i exemplet ovan så har vi optimerat för ”digital marknadsföring”, men vi kan såklart göra mer. Ett exempel skulle vara att ta bort ”Salty Communication” helt ur metatiteln och istället skriva något sånt här:

Digital marknadsföring – marknadsföring på internet (51 tecken)

Här optimerar vi för sökorden ”digital marknadsföring” och ”marknadsföring på internet”. Inte det mest moderna sökordet att fånga upp, men ni förstår grejen 😎

Samma sak gäller i metabeskrivningen, försök få med sökordet och olika variationer av det för att fånga upp så mycket sökvolym och ord som möjligt.

Matcha intentionen (luras inte!)

När du väl sitter och skriver fin fina metatitlar och beskrivningar så är det lätt att överoptimera för att få med fler sökord. Och tanken är såklart lockande, men ger ofta bara en negativ effekt. Se därför till att alltid matcha sidan innehåll och syfte med sökorden i metatiteln och beskrivningen för att inte lura någon besökare.

Klickar någon in sig på er sida, och märker att detta stämmer inte alls, och går direkt tillbaka till sökresultaten skickar detta signaler till Google att det är något lurt här och man riskerar att skickas ner i sökresultaten. Mer om hur Googles rankingsystem fungerar kan ni läsa här.

Lycka till!