Optimera din företagsprofil på Google My Business

Mina
Stärk din synlighet online genom att optimera din företagsprofil på Google My Business

Bli mer synlig med Google My Business 

Din företagsprofil på Google My Business fungerar som ditt digitala visitkort – en direktlänk mellan kund och företag för att leda in trafik, samtal och bokningar. Stick ut i den lokala konkurrensen och klättra högt bland sökresultaten bland sökträffarna i er bransch med en en väl optimerad Google My Business profil. Optimera din profil och ta kontroll över första intrycket när en användare söker efter ditt företag eller din bransch.

Syns i sökresultaten på Google

Google My Business används för både ökad synlighet i Googles sökresultat men också för att synas på Google Maps så fler lokala kunder hittar ditt företag. Genom att hålla din företagsprofil uppdaterad så förser ni Google med information för att ni ska hamna högre i sökresultaten. Din Google My Business-profil bör alltid kombineras med en SEO-anpassad hemsida för att kunna presentera din verksamhet mer ingående och även ta mer plats i den organiska söklistan på Google. Vill du lära dig mer om hur Googles sökresultat fungerar? Vi går igenom de viktigaste i vår guide Googles rankingsystem – så funkar det!

Enklare för kunderna att kontakta er

Med Google My Business får besökaren direkt upp relevant information som telefonnummer, öppettider, adress, recensioner, länk till hemsidan samt foton från er verksamhet. Plattformen är helt gratis att använda och det är enkelt att registrera ditt företag. För att hantera företagsprofilen så kan du logga in på hemsidan för Google företagsprofil och uppdatera profilen där. Innehållet i profilen visas i som en ruta till höger om sökresultatet i desktop men också i Google Maps när man klickar på nålen på kartan.

Denna plattformen möjliggör alltså ett enkelt sätt att kommunicera med dina kunder – just när de söker efter ditt företag eller din bransch. Med Google My Business kan du förutom att dela viktig information så som telefonnummer och adress också informera dina kunder om senaste nytt genom att publicera inlägg, erbjudanden, svara på recensioner och publicera svar på vanliga frågor. Det finns massor att vinna genom att ha en väl uppdaterad företagsprofil på Google!

Håll koll på resultatet & uppdatera profilen regelbundet

Varje månad får du ett mail från Google My Business som sammanfattar hur många användare som sett och interagerat med företaget via profilen. Resultatet jämförs med föregående månader för att du enkelt ska få en överblick över hur profilen presterar. Ta mailet som en påminnelse att du ska se över profilen och uppdatera med ny information.

Om ditt företag inte redan har en Google My Business profil så är det hög tid att ta kontroll över hur ditt företag syns på Google. Kom ihåg, med väl optimerad företagsprofil på Google My Business kan ni hamna högre i sökresultaten samtidigt som ni också ger potentiella kunder ett enkelt sätt ta kontakt med er och läsa mer om vilka ni är och vad andra tycker om er. Lycka till!

Därför ska ditt företag finnas på Google My Business