Kundcase

Toyota Helsingborg & Höör

Toyota Center Helsingborg & Bilhallen Höör är två lokala Toyota-återförsäljare med samma ägare. De har vunnit otaliga priser och tillhör några av de främsta Toyota-återförsäljarna i Sverige.

687%

Ökning organisk räckvidd Facebook

>2%

Genomsnittlig CTR

<2kr

Genomsnittlig CPC

Jonas Nilsson Vd Toyota Helsingborg

Sedan vi startade samarbetet med Salty har vi cementerat vår position på den lokala marknaden. Vi syns och hörs mest i hela vår region och det har verkligen gett ringar på vattnet.

Jonas Nilsson, VD Kinch Bil

Digitalt helhetsansvar

Toyota i Helsingborg och Höör kom till oss i jakten på en byrå som kunde ta ett helhetsansvar för deras digitala närvaro. De behövde linjera sina sociala medier med butiksupplevelsen och nå en större målgrupp än de tidigare kunnat. Samt hålla sin webbplats ständigt uppdaterad.

Nu för tiden börjar oftast kundresan online. Därför är det viktigare än någonsin att finnas, synas och höras så väl i sociala medier som på webben.

Jonas Nilsson, VD Kinch Bil

Det lokala varumärket & det globala varumärket

Utmaningen bestod till stor del i att väva samman den lokala bilfirmas varumärke med Toyotas globala brand. Toyota har vissa förhållningsregler och ”must haves” att ta hänsyn till i all marknadsföring. Samtidigt vill man behålla den lokala känslan och relationen till alla befintliga kunder.

Sociala medier-strategi

Vi började samarbetet genom att ta fram en omfattande sociala medier-strategi inklusive contentplan. Det resulterade i ett upplägg där vi kontinuerligt fotograferar, skriver och postar inlägg på Instagram och Facebook. I inläggen har vi växelvis lokalt innehåll och globalt innehåll. Det innebär att när vi jobbar med det lokala fokuset lyfter vi fram de lokala hallarna och säljarna samt erbjudanden till den lokala marknaden. Samtidigt släpper vi nyheter om lanseringar, leasingavtal och garantier från Toyota.

Toyota Fore Efter

Det gäller att kunna hålla en röd tråd i hela flödet även när budskapen varierar.

Julia Rindhagen, Sociala Media Manager, Salty Communication

Nya målgrupper

Tack vare sociala medier-strategin och det kontinuerliga arbetet med att ta fram content var trösklen låg att komma igång med annonsering på allvar. Vi har kraftigt utökat de lokala hallarnas räckvidd genom annonsering på såväl Meta som Google. Det har gjort att vi nått köpare från en betydligt större region än tidigare och skapat en mycket större varumärkeskännedom bland bilköpare i hela regionen.

På samma sätt som med de organiska kanalerna har vi kunnat växla mellan lokala och globala budskap i annonseringen. Det har gjort att målgrupperna inte mättats på samma sätt som de annars kan göra för lokala butiker. Tack vare det har vi kunnat hålla en högre frekvens i annonseringen med bibehållna resultat.

Maria Olofsson, Campaign Manager, Salty Communicaiton

En uppdaterad webbplats

Toyota har en central lösning för sina återförsäljares hemsidor men det är upp till var handlare att sköta löpande uppdateringar. Vi har under vårt samarbete med Toyota ansvarat för att publicera nyheter, bygga landningssidor och hålla all kontaktinformation och dylikt uppdaterad.

Vill ni också lyckas?

Klicka här