Hur allt började
Salty kom i kontakt med ICA Maxis vice handlare under hösten 2022 som berättade om deras utmaning med att regelbundet uppdatera på sociala medier. Det kändes svårt att lyckas med den omfattade sociala medie närvaron som krävs för ett företag med dagliga erbjudanden och massor av andra happenings. Att klara av allt internt är inte alltid möjligt, det är därför vi finns, din byrå!
Varje vecka tar vi fram content i form av text och bild till ICA Maxi Växjös sociala medier och sköter dem organiskt. Under tiden vi har förvaltat Maxis konton har räckvidden för inläggen ökat med 188% (okt 22 vs jan 24).
Den salta processen
Vårt uppdrag – att ta Maxis sociala kanaler till nya höjder! För att börja vårt arbete som social media managers för ICA Maxi så gick vi igenom den salta processen steg-för-steg. Som ett första steg i uppstarten var att få tillgång till samtliga konton och bli administratörer. Vi fick också ta del av den grafiska profilen och fick därmed tillgång till varumärkes färger, typsnitt och logotyper.
En grundlig research är A och O för att kunna skapa content som passar kunden och dess målgrupper på absolut bästa sätt.
Julia Rindhagen, Some Manager på SALTY
Research
För att förstå ICA Maxi Växjö som varumärke så började vi med att göra research. Vi kollade igenom tidigare some-inlägg och läste igenom samtliga texter på hemsidan.
Strategi
Vi arbetade tillsammans med ICA Maxi för att ta fram en strategi för deras sociala medienärvaro som syftar till att regelbundet posta för att engagera målgruppen med relevant content.
Content
Inför varje vecka tar vi fram en contentplan tillsammans med Johan och Ulrika på ICA Maxi. Sedan fotograferar i butiken och ser till att fånga både produkter, kampanjer och medarbetare på bild. Slutligen skapar vi text till inläggen, schemalägger och ser till att flödet är relevant och uppdaterat.
Analys
Vid varje månadsslut analyserar vi resultaten, lyfter fram relevanta KPI:er och jämför mot föregående månad. I analysen kan vi få nya insikter och jobba med ständiga förbättringar. Analysen skickas givetvis till ICA Maxi som får ta del av resultatet för månaden tillsammans med våra tankar och slutsatser.
Jag brinner för att skapa relevant, engagerande content som skapar förtroende hos följarna.
Mina Carlsson, SoMe manager på Salty
Salty + Maxi = Sant
Sedan vi tog över ICA Maxis sociala medier så har resultaten minsann nått nya höjder! Jämfört med oktober 2022 så har Instagrams räckvidd ökat med 233% och Facebooks räckvidd har en ökning på 165% mot januari 2024. Detta innebär en total ökning på 188%.
När det kommer till det visuella intrycket så har vi har åstadkommit ett snyggt flöde med professionellt tagna bilder. Flödet uppdateras kontinuerligt med relevant content.