Salty Communication inför 4-dagarsvecka!

Hannes
Team Salty

Salty Communication deltar i den första omfattande pilotstudien om 4-dagars arbetsvecka i Sverige. Studien organiseras av 4 Day Week Global som genomfört flera liknande studier internationellt. Den svenska forskningsstudien leds av forskaren Lena Lid Falkman från Handelshögskolan i Stockholm och Karlstads Universitet.

Performance Marketingbyrån Salty Communication är känt för sin innovativa och moderna inställning till teknik och marknadsföringstrender. Nu strävar byrån efter att ligga i framkant också som arbetsgivare.

”För oss på Salty Communication har 4-dagarsveckan länge varit en vision och en målsättning. Steget har dock alltid känts stort och vi har inte vetat exakt hur vi ska gå till väga. Men när vi fick nys om studien och förstod att vi kan få göra det tillsammans med andra, med stöttning längs vägen och dessutom med mätbara resultat så blev beslutet enkelt. Vårt arbete är både kreativt och tekniskt och kräver sitt fulla fokus. Därför är det så viktigt för oss att hitta en work-life balance som gör att vi kan vara inspirerade och motiverade varje dag. Där tror vi att 4-dagarsveckan kan vara ett framgångsrecept för oss. Dessutom tror vi att 4-dagarsveckan blir ett sätt för oss som liten byrå att hävda oss mot större arbetsgivare i en rekryteringssituation. Sist men inte minst så tycker vi att det är förlegat att alltid växla ut effektivitetsökningar i pengar. Tid för återhämtning och rekreation gör att man trivs med sitt arbete och ger allt när man är där. Det vinner både vi och våra kunder på i längden.”

– Hannes Fridolfsson, VD & Medgrundare

Från och med 1 september i år, kommer Salty Communications anställda att börja arbeta 32 timmar i veckan, istället för de vanliga 40. Studien, som varar i sex månader, kommer att utvärderas efter dess slut, med målsättningen att permanenta det nya arbetssättet.

Under studien kommer man att arbeta enligt 100/80/100-modellen, vilket innebär 100% av lönen för 80% av arbetstiden men med 100% output och värde. För att uppnå detta kommer Salty Communication att genomföra en rad effektiviseringsåtgärder. Det handlar bland annat om att automatisera vissa processer, eliminera tidsspill och standardisera arbetsrutiner. Detta är ett arbete som redan påbörjats i och med Saltys omställning till det nya konceptet ”Salty Performance” vilket Salty nyligen publicerade en nyhet om.

”Detta är något vi tillsammans med våra kollegor har eftersträvat under en längre tid. Därför känns det extra roligt att vi tillsammans med 4 Day Week nu kunna genomföra det här projektet för vår personal. Jag har sett fram emot denna dag länge!”

– Evelina Göthberg, Medgrundare

För mer information kontakta:

Hannes Fridolfsson

hannes@saltycom.se

0735121320

Media som skrivit om Salty’s medverkan i studie

P4 Kronoberg: https://sverigesradio.se/artikel/byran-testar-fyradagars-arbetsvecka-kommer-hinna-kaffepausa

SVT Nyheter Småland: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/vaxjoforetaget-ska-testa-jobb-fyra-dagar-i-veckan-behaller-lonen

Vxonews: https://www.vxonews.se/vaxjo/vaxjoforetaget-infor-fyradagarsvecka-lange-varit-en-vision-och-en-malsattning/