Mätbara resultat i sociala medier
Går resultaten av organisk SoMe att mäta? Ja, resultatet av organisk SoMe går att mätas genom sociala medieverktyg och analyser. När du anlitar Salty för att förvalta dina sociala medier så har vi månadsvis uppföljning av era resultat där vi skickar ut en sammanställd rapport. I rapporten sammanställer vi kortfattat resultatet för de respektive plattformarna som Facebook, Instagram och LinkedIn. Vi lyfter även fram månadens raket, alltså ett inlägg eller Reel som har gått riktigt bra denna månaden, tagit av med raketfart rentav!
Nyckeltal att hålla koll på i organiska sociala medier
I rapporten har vi som sagt sammanställt vi en analys av resultatet för månaden, men alla siffror finns med i rapporten så att du själv kan kika på de siffror som intresserar dig. De nyckeltal som är mest relevanta att hålla koll på när det kommer till organiska sociala medier är; räckvidd, engagemang och tillväxt av följare. Dessa kommer ge dig den mest rättvisa uppfattningen om hur det organiska innehållet på sociala medier presterar och utvecklas.
Nå resultat med organisk marknadsföring
För att nå resultat med organisk marknadsföring i sociala medier krävs tålamod, konsekvens, kreativitet och att ta tiden att lära känna publiken. Det är ett långsiktigt arbete som ständigt behöver underhållas. Viktigt att komma ihåg är att den organiska marknadsföringsstrategin inte är huggen i sten. Dessa insikter använder vi för att finjustera och optimera some-strategin för ditt konto och på så sätt nå bättre resultat!
Ordlista sociala medier
Här nedan har vi sammanställt en lista med ord som är vanligt förekommande i SoMe-statistiken i Meta, LinkedIn och likaså i vår rapport.
Inlägg
Ett inlägg är en bild som har postats med tillhörande text. Ett inlägg kommer upp i dina följares flöden och syns i rutnätet i din profil på Instagram eller i Facebookflödet.
Stories/Händelser
Stories är bilder och videos som delas och sedan försvinner efter 24 timmar. Kallas även för “händelser” på svenska. En video på stories kan vara mellan 1-15 sekunder lång och en bild visas i ca 5 sekunder.
Reel
En Reel är ett videoklipp som kan vara upp till 30 sekunder lång. En Reel har ofta skapats av flera korta videoklipp som har klippts ihop med musik.
Följare
Det totala antalet följare av ditt konto.
Besökare
Antalet användare som har besökt sidan eller profilen.
Gillamarkeringar
Antalet gillamarkeringar som inläggen har fått under månaden. Gillamarkeringar kallas även för “likes”.
Kommentarer
Antalet kommentarer som kontots inlägg har fått.
Sparat
Antalet gånger ett inlägg har blivit markerat som sparat.
Reaktioner
Antalet reaktioner som inläggen har fått under månaden. Vi pratar ofta om reaktioner när det kommer till Facebook-inlägg.
Delningar
Antalet gånger ett inlägg har delats av användare.
Länkklick
Antalet klick på länkar som leder till sidor på eller utanför den sociala kanal inlägget har postats i.
Interaktioner
Antalet gillamarkeringar eller reaktioner, sparningar, kommentarer, delningar och svar på ditt innehåll. Innehåll kan inkludera format som inlägg, händelser, reels, videor med mera.
Engagemang
Engagemang är ett mått på hur användare interagerar med ditt konto och innehåll.
Engagement Rate
För att få ett mätbart resultat av engagemanget så kan man beräkna Engagement Rate. Detta visar hur många användare som har engagerat sig i ditt content kontra hur många följare du har. Detta får du fram genom att beräkna summan av alla interaktioner delat på antalet följare multiplicerat med 100.
Räckvidd
Antalet unika personer som sett din post på Facebook, Instagram, LinkedIn eller annan kanal.
Organisk räckvidd
Antal unika personer som ser ditt publicerade innehåll utan att du betalat för att det ska synas.
Betald räckvidd
Antal unika personer som ser ditt publicerade innehåll som du betalat för – annonser, sponsrade poster, sponsrade stories o.s.v.
Exponering
Antalet gånger som ett inlägg, en story eller en Reel har visats på en skärm.
Visningar
Antalet visningar en Reel på Instagram eller Facebook har har fått. Så många gånger
En visning räknas först när videon har spelats upp i tre sekunder eller mer.