Så planerar du content inför semestern

Mina
Så planerar du content för dina sociala medier inför semestern

Boosta dina sociala medier under semestern

Hur ska man egentligen tänka medföretagets sociala medienärvaro under semestern? På semestern har folk oftast lite mer till för scrollande, se därför till att vara aktiv när dina följare är det! Även om du jobbar med B2B och det är lågsäsong för affärer under semestern så finns dina kunder fortfarande på sociala medier, utnyttja det!

Planera ditt innehåll

För att få en stressfri semester är det bästa du kan göra att planera content i förväg! Avsätt tid och ta fram innehåll för minst en månad framåt. Skapa ett dokument för all text samt vilka bilder som ska vara med samtliga inlägg. Får du riktigt bra flow i ditt contentskapande så skriv ett par extra inlägg så det inte behöver bli stressigt när du kommer tillbaka från semestern.

Se även till att ni har en väl påfylld bildbank inför sommaren. Boka gärna in ett tillfälle för en somrig fotografering tillsammans med kollegorna för att ha härliga bilder att dela i era sociala medier under semestermånaderna.

Satsa på varumärkesbyggande

Under sommaren är många generellt mer tillbakalutade och det kan därför vara värt att satsa på mer avslappnat innehåll. Satsa på varumärkesbyggande innehåll som inspirerar följarna och spara de säljande inläggen till augusti när många är tillbaka på jobbet igen.

Mall . Lar Dig Inlagg 2

5 inläggsidéer för semestern

1. Låt era följare få lära känna någon av era medarbetare lite närmare. “Lär känna…” Denna typ av inlägg brukar få stort engagemang, många är nyfikna på personerna bakom företaget.

2. Dela med er av en härlig AW kollegorna på kontoret har efter jobbet. 

3. “This or That”, låt en kollega svara på antingen eller frågor som både är jobb- och sommar-relaterade för att få en bra mix av frågor.

4. Dela med er av era personliga smultronställen! Var finns stans bästa glass? Var kan man gå ner för ett svalkande dopp? Bästa picknickplatsen?

5. Work-in-progress! Dela med er av en snabb inblick i något ni jobbar på just nu – vad händer och vem får det att hända? Det är alltid spännande att få kika in bakom kulisserna. 

Schemalägg ditt innehåll

När du nu har skapat allt content, tagit fram bilder, ev. video och text så rekommenderar vi att du schemalägger alla inlägg så långt fram du kan. 

Vi schemalägger våra inlägg med Meta Business Suite. Med detta verktyg kan du schemalägga stories och inlägg på Facebook och Instagram en månad framåt i taget. Givetvis finns det andra planeringsverktyg som Later eller Panoly som du också kan använda dig av, hitta det verktyg som passar dig bäst. 

Genom att schemalägga innehållet under semestern så slipper du manuellt publicera utan du kan luta dig tillbaka i solstolen och veta att ditt content kommer att delas automatiskt! Tänk dock på att du måste vara beredd på att justera din planering om något dyker upp som exempelvis måste lyftas i sociala medier eller om något du har skrivit inte längre är relevant.

Logga ut & kom in i semestermode

Mycket går att automatisera i sociala medier, men inte allt. För att du ska kunna logga ut och slappna av under semestern bör du ha någon som är ansvarig för kontot under din ledighet. Denna person får ansvar att svara på de kommentarer och meddelanden som trillar in under perioden samt kan flagga om det är något akut som dyker upp. Utse en kollega som jobbar de veckorna du har semester eller anlita en extern byrå som förvaltar kontot.

Du kan ställa in automatiska svar när du inte har möjlighet att svara direkt på både Facebook och Instagram men vi rekommenderar såklart att alltid ha en snabb och nära närvaro med dina följare. Under sommaren har dock de flesta mer förståelse för att det kan ta något längre tid att få svar.