Lyckas med employer branding i sociala medier

Mina
Lyckas med employer branding i sociala medier

Locka rätt talanger med en framgångsrik rekryteringsstrategi

Många lediga tjänster och för få talanger leder till att företag måste konkurrera om att attrahera den bästa medarbetaren. Detta har på senare tid blivit en av de mest krävande uppgifterna för både rekryterare och HR men även för social media managers. Employer branding i sociala medier har blivit kärnan i varje framgångsrik rekryteringsstrategi och ger dig möjlighet att skapa ett värdefullt arbetsgivarvarumärke online.

Med en tydlig employer branding strategi i era sociala medier som kan ge potentiella medarbetare och kollegor en inblick i hur det är att arbeta på ditt företag. Genom att publicera bilder på medarbetare, framgångsrika projekt, firanden och andra milstolpar så kan ni skapa ett riktigt bra första intryck och ge en positiv känsla av företaget som arbetsgivare. 

Varför ska vi satsa på employer branding i sociala medier? Jo, för att de flesta kandidaterna redan är aktiva där så du behöver inte locka dem till någon ny plattform. Dessutom är de vanligaste plattformarna så som Instagram, Facebook, LinkedIn och TikTok gratis att använda. Sociala medier är dessutom ett effektivt sätt att engagera dina medarbetare till att sprida positiv word-of-mouth.

Så lyckas ni med er employer branding strategi

Visa upp era medarbetare

Genom att inkludera era medarbetare i er marknadsföring så engagerar du inte bara dina anställda utan ger också en möjlighet för kandidater att se hur det kan vara att jobba hos er. Låt de anställda berätta om hur det är att jobba på ert företag. Denna typen av innehåll ger förtroende och stärker ditt arbetsgivarvarumärke.

Lyft fram fördelar med er arbetsplats

Med så många arbetsplatser att välja mellan för arbetstagare så är det viktigt att framhäva fördelarna med att arbeta hos er. Kanske erbjuder ni utbildningsmöjligheter, fredagsfrukost, gratis gym på arbetsplatsen, förkortad arbetstid eller något annat unikt. Visa upp vilka förmåner som finns på er arbetsplats och gör det tydligt i era sociala medier.

Arbeta aktivt med era sociala medier

Genom att jobba aktivt med organisk marknadsföring i sociala medier så ger ni ett bra första intryck som arbetsplats. I era sociala medier kan ni visa upp er arbetsplats, visa hur en arbetsdag ser ut, roliga saker ni gör och på så vis skapa en känsla av att det här är minsann en arbetsplats som man vill jobba på.

Ta hjälp av en byrå

Vi på Salty Communication hjälper ditt företag att stärka ditt arbetsgivarvarumärke med sociala medier organiskt på både Facebook, Instagram och LinkedIn. Vi kan även hjälpa dig med annonsering av tilltalande kampanjer som engagerar just din målgrupp för att ni ska få en så lyckad rekryteringsprocess som möjligt. Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig och ditt företag med employer branding? Kontakta oss så berättar vi mer!

I slutändan jobbar man alltid med människor nästan oavsett bransch. Därför är det helt avgörande som arbetssökande att få en inblick i vilka som arbetar på ett företag och hur kulturen ser ut där. Kan man förmedla det genom sina sociala medier ökar man sina chanser dramatiskt att bli vald framför andra arbetsgivare.

Hannes Fridolfsson
Mall . Lär Dig Inlägg (3)