Därför ska ditt företag använda UGC i sociala medier

Mina
Därför ska ditt företag använda UGC i sociala medier

När vi pratar om digital marknadsföring i sociala medier så är det oundvikligt att inte nämna UGC som under de senaste åren har revolutionerat hur företag engagerar sin publik och bygger förtroende online. Men vad betyder egentligen UGC och varför har det kommit att bli en så framgångsrik marknadsföringsstrategi i sociala medier?

Vad betyder UGC?

User Generated Content (UGC) är innehåll på sociala medier som är skapat av kunder och skickliga kreatörer. Se det som autentisk, användarskapad marknadsföring för ditt varumärke som publicerats på sociala medier som Instagram och TikTok.

Så stärker UGC din marknadsföring på sociala medier

Skapa förtroende med UGC

Användargenererat innehåll (UGC) har visat sig vara en framgångsrik strategi i sociala medier, framför allt för dess förmåga att bygga förtroende. Människor litar mer på innehåll skapat av andra konsumenter än på reklam producerad av företag. Bilder, videor och recensioner från verkliga användare, signalerar autenticitet och stärker varumärkets trovärdighet. Man kan säga att UGC fungerar på samma sätt som word-of-mouth. När andra användare delar sina positiva erfarenheter fungerar det som ett slags socialt bevis – människor blir övertygade om en produkts eller tjänsts värde baserat på vad andra säger om den. Autentiskt innehåll från verkliga människor gör det enklare för potentiella kunder att känna sig trygga med sina köpbeslut vilket skapar en känsla av gemenskap kring varumärket.

Uppnå ökat engagemang

UGC är en effektiv metod för att öka engagemanget på sociala medier eftersom det inbjuder till interaktion och stärker kopplingen mellan varumärket och dess följare. När användare ser innehåll från verkliga personer upplever de en känsla av autenticitet och närhet vilket skapar ett naturligt incitament för likes, kommentarer och delningar. Dessutom kan användare uppleva en ökad tillhörighet till ett community när de ser sig själva eller andra användare representerade. UGC är därför också ett ypperligt tillfälle för att visa upp mångfald och inkludering från en bred skala av individer.

Salty Mall Lär Dig Inlägg

Vad gör en UGC-kreatör?

En UGC-kreatör är professionella innehållsskapare som specialiserar sig på att producera autentiskt och engagerande material, ofta i form av bilder och videos skapade för sociala medieplattformar. Deras innehåll efterliknar det som vanliga användare skapar, vilket gör att det känns äkta och trovärdigt för målgruppen. En UGC-kreatör skiljer sig från en influencer genom att de varken har en egen följarskara eller publicerar sponsrat innehåll. I stället skapar de unikt marknadsföringsmaterial som säljs direkt till företag Genom att filma och fota med mobilkameran ofta i naturliga hemmamiljöer lyckas UGC-kreatörer skapa material som smälter in i flödet samtidigt som de är strategiskt anpassade för att förmedla företagets budskap.

Maximera effekten av dina annonser med UGC

Vill du använda UGC till din nästa annons i sociala medier? Du som företag kan samarbeta med en professionell UGC-kreatör för att skapa material till dina annonskampanjer. Beställ skräddarsydda videos och bilder för att sedan använda materialet i en annonskampanj eller i ett organiskt inlägg. Tillsammans med er UGC-kreatör kan komma fram till vilket budskap ni vill förmedla, exempelvis visa upp en produkts användning i vardagen, skapa tutorials eller kanske en unboxing video. UGC-kreatörer är därför en värdefull resurs för att driva högre engagemang och stärka varumärkets trovärdighet i sociala medier.