Vad kostar en hemsida?

Hannes
Vad Kostar En Hemsida

Kostnaden för att bygga en hemsida med hjälp av en byrå hamnar normalt sett inom spannet 20.000kr – 250.000kr. En hemsida kan kosta både mer eller mindre beroende på ett antal faktorer som vi kommer att gå igenom i texten nedan.

“Vad kostar en hemsida?” är en fråga vi får ofta här på Salty Communication och som ni förstår är det ungefär lika lätt att svara på som frågan: ”Hur långt är ett snöre?”. Men vi ska försöka bena ut det så gott det går.

Först behöver vi reda ut vad en hemsida i praktiken är. På ytan ser det mest ut att vara en grafisk layout med lite text och bilder. Därför kan det lätt misstas för att vara något man enkelt sätter ihop på en förmiddag. Och visst, sådana hemsidor finns och går bra att skapa med hjälp av diverse gratis eller åtminstone billiga onlineverktyg. Men har man lite högre ambitioner med sin hemsida är detta inte att föredra.

Utan att bli för nördiga kan man säga att det som behövs för att publicera en hemsida är:

1.    En domän (alltså en webbadress så som tex. ”saltycom.se”)

2.    Hosting (en server där sidan och dess innehåll lagras)

3.    Den grafiska upplevelsen i webbläsaren (alltså själva sidan)

Vad kostar en hemsida?

Domäner och serverutrymme kan man köpa hos ett webbhotell. Ett webbhotell är ett företag som tillhandahåller just tjänster som domänregistrering, hosting (alltså serverutrymme), mejladress och ibland även verktyg för att bygga hemsidor. Man måste inte ha sin domän på samma ställe som man har sin hosting (servern). Domänen kan ”pekas” till vilken server som helst. De flesta byråer erbjuder hostinglösningar och kan hjälpa till med att köpa, överta eller flytta en domän.

Vad kostar en domän?

Domänen och hostingen medför natruligtvis en kostnad. Hostingen betalar man normalt sett per månad och domänen per år. En ny domän kostar i runda slängar 100-300kr/året. Ska man köpa och överta en befintlig domän från en annan ägare kan priset för att få ta över domänen vara sjukt högt beroende på vad domänen anses vara värd. 2017 sålde tex. en svensk reklambyrå amazon.se till E-handelsjätten Amazon för över 6 miljoner kronor. Men ofta när man bygger en hemsida till sig själv eller sitt företag så hittar man en ny domän som passar. Är den domän man tänkt sig upptagen kan man försöka hitta ett alternativ, man kan tex. byta .se mot .nu eller på något sätt alternera namnet.

Vad kostar hosting?

En vanlig kostnad är någonstans runt 300-500kr i månaden för en bra medelstor hemsida med ett stadigt trafikflöde. Det som avgör är framför allt vilka krav du har. Om din sida kommer att ha hög belastning som tex. en e-handel kan hostingen kosta tusenlappar per månad men om du ”bara” ska ha en enkel sida med lite mindre trafik finns det alternativ från ca. 20kr/månaden.

“När det kommer till att välja domännamn bör du försöka ta något som är minnesvärt, lättstavat och inte för långt. Det underlättar när dina kunder ska hitta dig. Dessutom är det bra om namnet representerar ditt varumärke eller den produkt eller tjänst du säljer. Var konkret!”

– Hannes Fridolfsson, VD Salty Communication

Kostnaden för ”själva sidan”

När det sen kommer till själva sidan och kostnaden för att designa och bygga den är det ett antal faktorer som spelar in.

1. Hur den ska byggas (i vilket format eller på vilken plattform)

Om sidan ska kodas från grunden och inte byggas med hjälp av ett CMS (Content Management System) så blir det i regel dyrt. Fördelen är att man inte har några begränsningar. Man kan bygga sidan exakt som man vill. Detta är dock inte lika vanligt längre. I dag bygger man de flesta sidor genom ett CMS och det vanligaste valet är WordPress som utgör drygt 40% av alla hemsidor i världen.

Nära 70% av alla hemsidor använder idag ett CMS, här är en lista på de fem största, ordnade efter total marknadsandel:

WordPress43,1%
Shopify4,2%
Wix2,6%
Squarespace2,1%
Joomla1,7%

Med WordPress är möjligheterna stora att bygga en ”custom” hemsida precis som du vill ha den. Det som avgör vad en sida byggd i WordPress kostar är framför allt hur unik sidan är. I WordPress kan man genom att använda färdiga teman, sidbyggare och plugins sätta ihop en sida utan att egentligen behöva skapa någon design eller funktionalitet själv. Det gör att man kan bygga fort men det blir ofta på bekostnad av sidans unikitet och prestanda. För de enklaste sidorna kan det vara en bra och billig lösning men vill man ha en sida som sticker ut och som hamnar högt i sökresultaten på tex. Google bör man bygga sin sida från scratch även i WordPress.

På Salty Communication bygger vi alla sidor i WordPress men använder aldrig några köpta teman. Vi bygger varje enskild sida själva från grunden.

Ska man bygga en e-handel kan man också använda WordPress med tex. WooCommerce som är ett av världens största plugin för e-butiker. Både WordPress och WooCommerce är gratis att använda.

Vill man använda ett CMS som är helt anpassat för e-handel finns alternativ så som Shopify (internationellt) eller tex. Quickbutik eller Nyehandel för den svenska marknaden. De är alla betalalternativ och kostar från några hundralappar till tusentals kronor i månaden beroende på storlek på e-handeln.

2. Hur nymodig designen ska vara

Ska sidan ha en enkel, klassisk layout eller vill du att användaren ska trilla av kontorsstolen när de laddar in sidan? Hur spejsad designen ska vara har stor betydelse för kostnaden. Byråer som lägger mycket krut på designen tar i regel ganska bra betalt för den delen då den är tidskrävande och konstnärlig. En enklare design är billigare.

3. Vad sidan ska innehålla (texter, bilder, videor)

Är det mycket text, bilder och/eller videor som ska in på sidan? Ju mer desto dyrare. Allt material som läggs in måste anpassas så att det ser bra ut både på desktop och i mobil och bilder och videor behöver i regel minskas till webbstorlek för att kunna laddas in tillräckligt fort. Har man mycket videomaterial kan man behöva använda ett CDN (Content Delivery Network) för att snabba upp laddningstiderna. Det kan innebära en extra kostnad beroende på vad man har för hostinglösning.

Vem som ska skriva texterna eller ta fram övrigt material har också en stor inverkan på priset men det är inte egentligen en kostnad relaterad till att skapa sidan. Det är ju snarare en kostnad för tex. en fotograf eller en copywriter.

Ofta krävs dock att den som bygger sidan sköter en del av textarbetet med tex. menyer, rubriker och dyl. Den kostnaden kan räknas in i framtagningen av hemsidan.

4. Vilken funktionalitet som ska finnas

Ska sidan ha någon särskild funktionalitet så som tex. kontaktformulär, kostnadsberäkningsmoduler eller liknande så påverkar det priset. Behövs det dessutom en bakomliggande databas för att få en funktion att fungera ökar det kostnaden markant.

Ska sidan fungera som ett forum och tex. ha ett inloggat läge för användare och tex. möjligheten för användare att skriva egna inlägg och ladda upp filer innebär det också en hel del extra arbete.

Ett enkelt kontaktformulär kostar nästan ingenting medan en prisberäkning för tex. billån kan kosta ett antal tusen att ta fram. Så funktionaliteten är helt avgörande för kostnaden.

5. Om den ska innehålla spårningsverktyg och vara i enlighet med gällande lagstiftning

Om användarna på sidan ska spåras med cookies från tredje part innebär det att sidan också behöver ha en funktion för att hantera cookies på ett sätt som är lagenligt. Man får inte idag spåra användare utan deras medgivande och därför måste man säkerställa att ingen spårning startas innan det att användaren själv gett sitt medgivande. Man behöver dessutom informera om vad man spårar, varför och vilka man delar datan med. Viss spårning är ”nödvändig” för att ge användaren en bättre upplevelse. Tex. kan man genom att spåra användare snabbare ladda in en sida andra gången en användare besöker den genom att man då låtit lagra delar av sidan lokalt i användarens webbläsare. Annan spårning är bara i marknadsföringssyfte. Ett vanligt exempel är genom så kallade ”pixlar” vilket är kod man installerar för att skicka data till tex. Facebook, LinkedIn, TikTok eller andra sociala medier för att man där ska kunna annonsera till sina webbplatsbesökare.

Denna delen är lite trixig och medför därför oftast en extra kostnad. Ansvaret för att man följer gällande lagstiftning ligger helt och hållet på sidägaren (kunden).

6. Om det ska vara en e-handel

Ska hemsidan vara en e-handel blir det genast ett större projekt då det innebär att man behöver ha stöd för att hantera produkter, kundvagn, kassa, betalning mm.

Det som framför allt påverkar hur mycket mer det kostar är antalet produkter den tänkta e-handeln ska innehålla och vilka/hur många betalnings- och fraktalternativ som ska finnas.

Om sidan också ska generera packsedlar, kvitton eller annat bokföringsunderlag kan det också innebära en ytterligare kostnad. Steget från ”vanlig” hemsida till e-handel är ganska stort när man talar om pris.

7. Hur stor sidan är (Hur många undersidor ska det finnas?)

Hur omfattande sidan ska vara spelar såklart också roll. Ska sidan innehålla massor av information krävs ofta många undersidor, olika kategorier och menyer och det medför förstår också ytterligare kostnader.

Det som framför allt påverkar kostnaden här är antalet sidor det krävs att man designar och bygger. Kan många sidor använda samma mall underlättar det.

8. Om sidan ska finnas på flera språk

Är man ett internationellt företag vill man kanske ha en flerspråkig sida eller kanske tom. unika sidor för olika marknader. Detta medför såklart extra kostnader. Särskilt om sidorna ska vara olika för de olika marknaderna. Ska alla sidorna vara likadana i övrigt behöver det dock inte bli jättedyrt men det kan ändå medföra större kostnader för hosting eller administration av sidan i framtiden.

9. Om den ska vara SEO-anpassad

Sist men kan absolut viktigast är frågan om sidan ska vara SEO-anpassad. Dvs. ska sidan anpassas på ett sådant sätt att den prioriteras högt av sökmotorer. För de allra flesta är detta att föredra även om det såklart finns sidor för exempelvis internt bruk som inte ens behöver indexeras av sökmotorer. Men för så gott som alla kommersiella sidor så är en teknisk SEO-anpassning nödvändig.

I korta drag innebär det att sidan anpassas på ett sådant sätt att den är snabb, mobilvänlig, logiskt uppbyggd och inte innehåller några felaktigheter. Allt för att framför allt Google ska gilla sidan.

SEO är ett stort och brett område och för att en sida ska rankas högt i sökresultaten krävs att man hela tiden arbetar aktivt med sin hemsida för att ge den bästa möjliga förutsättningar. En SEO-anpassning är alltså inget man bara kan göra inför lanseringen och sen förvänta sig att hamna överst i sökresultaten. Men för att ha chansen att göra det med tiden så måste man bygga sidan ”rätt” från början. Lanserar man en sida som inte är SEO-anpassad från start så hamnar man direkt långt ned i sökresultaten och har då en lång väg att gå innan man kan bli relevant i sökmotorernas ögon.

Vad kostar en hemsida?

Sammanfattningsvis

Så om vi då ska komma till kärnan. Vad kostar en hemsida? Jo det beror alltså helt och hållet på hur man ställer sig till alla ovan nämnda faktorer, vilka val man gör och vilken ambitionsnivå man har. Och såklart vem som ska göra arbetet.

Låter man en byrå som oss bygga hemsidan kan det se ut ungefär så här:

För en enkel hemsida för ett mindre företag, någonstans 20-50.000kr. Detta är ofta konsultbolag, mindre butiker eller enskilda näringsidkare.

För en lite större hemsida med mer omfattande innehåll och lite mer funktionalitet, någonstans 50-150.000kr. Detta är oftast inte e-handlar men kan tex. vara företag med ett stort produktutbud där varje produkt kräver en unik undersida.

För riktigt stora sidor med fler än 50 unika sidor hamnar man ofta över 150.000kr. Särskilt om de ska innehålla e-handel av något slag.

Det finns egentligen ingen övre gräns för hur mycket en hemsida kan kosta men det är sällan vi som en mindre byrå ser sidor som kostar mer än 250.000kr. I de fall är det oftast så att kunden behöver en helt unik lösning som måste byggas från grunden. Tex. en kundportal där kunder har inlogg och kan administrera tjänster eller liknande.

Ett varningens finger bör dock höjas för sidor som kostar under 20.000kr. Det kan finnas fall där det är helt rimligt och det inte krävs mer än så. Men ett för lågt pris kan vara en indikator för att sidan kommer att byggas fort och fel. Sannolikt är sidan då baserad på en färdig mall som inte nödvändigtvis passar din verksamhet och att den då skulle vara SEO-anpassad är så gott som uteslutet.

Alla ovan nämnda priser är indikationer och ska inte betraktas som något annat än det. Även ett litet företags hemsidan kan ibland kosta multum om företaget i fråga har höga ambitioner med sin sida. Alla prisindikationer avser kostnad ex moms.

Hoppas detta ger dig som läsare en bättre förståelse för vad en hemsida kostar!

Vill du bygga ny hemsida?

Kom igång direkt