Så rapporterar du till chefen

Maria
Så rapporterar du annonsresultat

Dags att rapportera dina annonsresultat men svårt att veta var du ska börja? Inga problem. Här guidar vi dig till en rapport du stolt kan visa upp för chefen.

Välj rätt nyckeltal

Fokusera på de viktigaste siffrorna. Utgå från dessa:

  • Trafikkampanj: Länkklick, CTR, CPC
  • Räckviddskampanj: Visningar, Räckvidd, CPM
  • Konverteringskampanj: Konverteringar, Konverteringsvärde, Kostnad per köp, ROAS

Ladda ner resultaten

Det finns flera olika sätt att hämta resultaten och vilken metod som är bäst är egentligen bara en smaksak.

Ett alternativ är att ladda ner siffrorna direkt från annonsverktygen. Ett annat sätt är att jobba mer manuellt. Då kan du titta på siffrorna i annonsverktygen och sedan på egen hand sammanställa dem i exempelvis Excel. För dig som vill gå all in finns det en hel del olika program man kan köpa för att sammanställa resultat och skapa rapporter. På Salty har vi fastnat för Agency Analytics och Swydo.

Mockup Pa Dator Med Rapportforklaring

Tips för en extra tydlig rapport

När du väl laddat ner siffrorna är det dags att få dem begripliga. Då är det viktigt att skala ner och hålla det enkelt. Fundera på vad som gått allra bäst och pricka in kampanjens stora raket.

Resultaten blir ofta svåra att förstå om man bara radar upp en massa siffror så lätta gärna upp rapporten med hjälp av diagram och tabeller. Vill du göra den extra personlig kan du använda varumärkets färger. Lite färg och form gör mycket för helheten.

Sist men inte minst: skriv egna kommentarer. Du är proffset och en kommentar där du med egna ord beskriver resultaten är guld värt!