Lär dig förstå dina annonsresultat

Maria
Lär dig förstå dina annonsresultat

Vad betyder begreppen?

Tycker du att det är svårt att läsa av resultaten i dina annonskampanjer? I så fall är det fullt förståeligt. Inom annonsering finns en hel del knepiga ord att hålla koll på. Här för att guida dig genom djungeln av begrepp kommer därför en förklaring av de allra viktigaste:

  • Exponeringar: Antal visningar kampanjen fått
  • Räckvidd: Antal personer kampanjen nått
  • Länkklick: Antal klick på annonslänken
  • CTR: Klickfrekvens. Hur stor del av visningarna som leder till klick
  • CPC: Kostnad per länkklick
  • CPM: Kostnad per 1 000 visningar
  • Konvertering: När mottagaren gör det annonsen vill att den ska göra. Tex ett köp
  • Konverteirngsvärde: Värdet konverteringarna genererat. Tex summan köpen dragit in
  • ROAS: Return On Ad Spend. Hur mycket man tjänar i förhållande till vad man spenderar

Titta på rätt siffror

Vilka siffror som är viktigast för just din kampanj beror på vilket mål du har. I en trafikkampanj tittar man till exempel mycket på CTR och CPC, i en räckviddskampanj fokuserar man på räckvidd och CPM och i en konverteringskampanj är ROAS och konverteringsvärdet extra viktigt.

Skillnad mellan olika plattformar

Det finns flera olika annonsplattformar att använda sig av och de ger rätt olika resultat. Det som är bra på en plattform kan alltså vara ganska kasst på en annan. Här är ett par exempel på vad man kan förvänta sig:

Dessa annonsresultat kan du förvänta dig på Meta, LinkedIn, Tiktok & Google Ads.

Det finns inga facit

Det är förstås bra att man kan jämföra sina annonskampanjer med andras men det är också viktigt att komma ihåg att siffrorna ovan inte är ett facit. Resultaten skiljer sig nämligen åt väldigt mycket mellan olika branscher och kampanjtyper.