Det började med ett samtal
Våren 2022 fick Hannes ett samtal från en ung man vid namn Robin som förklarade att han sålde bilvårdsprodukter på nätet och behövde hjälp med sin digitala annonsering.
Hannes, som den bilnörd han är, visste direkt vem denna Robin var och kände sig exalterad över uppdraget att få jobba med denna YouTube-profil.
Samarbetet började direkt och Hannes och Maria satte sig in i den nuvarande annonseringen för att undersöka vad som gått bra och vad som gått lite sämre. Annonskampanjer för Facebook togs fram med noggrant utvalda målgrupper och sökord samtidigt som annonsering på Google Ads optimerades.
Försäljningen fullkomligt exploderade. Robin, med sin finess att plocka fram sjukt bra bilvårdsprodukter tillsammans med klockrena annonskampanjer och väl valda sökord på Google Ads gjorde att vi lyckades otroligt bra tillsammans.
Med tiden växte både, GörDetMedRW, Salty och vårt samarbete. Hösten 2022 bytte Robin e-handelsplattform och i samband med det började vi arbeta med sidans SEO. Även här har vi sett explosionsartade resultat. Läs mer i detalj nedan.
Så här gjorde vi
Med en tät dialog med Robin kom vi fram till att fokusera på följande:
Utvidgning av målgruppen genom annonsering på Meta och TikTok
Som känd Youtuber hade Robin redan en trogen följarskara som handlade frekvent i hans e-handel. Men tillsammans med Robin insåg vi snabbt att det fanns stora möjligheter att vidga denna målgrupp.
Genom att A/B-testa olika lookalike-målrupper på Meta hittade vi snabbt en mycket bredare publik som var mottaglig för annonserna och det drev upp både räckvidd och ROAS och som en följd såklart även omsättningen.
Samtidigt behöll vi en kärnmålgrupp av Robins trognaste kunder som vi riktade egna kampanjer till. Den målgruppen har sedermera vuxit lavinartat.
Nyckeln har hela tiden varit att inte trötta ut målgrupperna. Men med Robins karisma och genuina intresse för bilvård har vi kontinuerligt kunnat mata målgrupperna med nytt fräscht videoinnehåll vecka efter vecka.
Robin har haft stor framgång organiskt på TikTok och vi har använt TikTok i annonseringen som ett komplement till Meta när vi velat lägga i högsta växeln och driva in rejält med trafik till e-handeln på kort tid.
Konverteringsfokuserad annonsering på Google & YouTube
Genom Google Ads har vi kört både sökkampanjer och shoppingskampanjer för Robins alla olika produkter. Samtidigt har vi arbetat med retargeting genom Google Display och YouTube.
Vi har inte i onödan slagits om varumärkesplaceringar i sökresultaten utan försökt att träffa rätt genom att identifiera de sökbeteenden som signalerar köp.
Vi har även kört specifika sökkampanjer i samband med vissa särskilda erbjudanden och inte minst inför varje Black Friday. Det har varit ett mycket effektivt sätt att säkra att vi plockar upp de sökningar som kommer i samband med att Robin annonserar ut erbjudanden genom exempelvis sina organiska sociala kanaler.
Jag såg direkt att detta kommer bli riktigt roligt då det är mycket som är på plats men behöver optimeras ytterligare för att få full effekt.
Johan Skandevall, SEO-specialist på Salty
Ytterligare ökad försäljning med SEO
I samband med ett plattformsbyte var det dags att ta tag i den organiska trafiken. Johan kallades in för sökmotoroptimering och började direkt fånga upp de lågt hängande frukterna för att driva in mer konverterande trafik till sidan.
Steg 1: Lösa alla tekniska problem
Sökmotoroptimeringen av sajten drogs igång med full effekt. Vi började med att fixa alla tekniska bekymmer som kan hända vid ett plattformsbyte.
Vi löste:
- Brutna länkar
- Menystruktur
- Interna redirects
- Duplicerade sidtitlar
- Rubrikstrukturer
- ALT-texter till bilder
Steg 2: Optimering av innehållet på sidan och internlänkning
När sidan hade fått alla tekniska problem åtgärdade var det dags för en grundlig sökordsanalys för att hitta rätt sökord som passade GörDetMedRWs produkter och målgrupp. När detta var på plats påbörjade innehållsskapandet i form av unika metatitlar och beskrivningar på varje produkt och kategori.
För att få Googles algoritm och sökrobot att förstå sidornas innehåll ytterligare påbörjades även ett gediget arbete med att hitta naturliga internlänkar. Detta gjorde underverk för rankingen och vi såg att tunga sökord började konkurrera med riktigt stora spelare i sökresultaten.
När vi började konkurrera med de största företagen som sålde bilvårdsprodukter fick man blodad tand och det var dags att växla upp.
Johan Skandevall, SEO-specialist på Salty
Någonstans här höjdes budgeten för SEO-arbetet för att på allvar göra avtryck och driva in ännu fler besökare som var sugna på att köpa bilvårdsprodukter.
Steg 3: Skapa nytt innehåll och naturliga länkar
Nu var det dags att skapa nytt innehåll för sajten. Då Robin är väldigt aktiv på YouTube hittade vi här massor med intressant material för att bygga vårt innehåll omkring. Artiklar skrevs på löpande band och lockade nya målgrupper in på sajten.
Vi började också aktivt jobba med naturliga länkar genom att kontakta alla återförsäljare för GörDetMedRWs produkter och relevanta sajter för att öka uppmärksamheten för sidan.
Resultat
Data från Ahrefs
Ökning i organisk trafik: 15 000 nya besökare per månad
Ökning i antal sökord: 1 800 nya sökord varav 245 i top 3
Nya produkter och löpande optimering
Efter alla insatser har vi nu en riktigt stabil grund att stå på med sajten och när nya produkter läggs upp optimeras dessa och passande innehåll skapas. Vi fortsätter även att optimera tidigare artiklar och kategorisidor för att matcha nya sökbeteenden. Nya samarbeten letar vi ständigt efter för att få sidan att uppskattas ännu mer av Google.
Att jobba med Salty och deras sökmotoroptimering är tryggt och lönsamt. Salty är en byrå som är på tårna och analyserar både konkurrenter och sökbeteenden med täta mellanrum så att jag får bästa möjliga utfall av min investering.
Robin Westerberg, grundare av GÖrDetmedRW