Salty Communication AB
Storgatan 82A
352 46 Växjö

Telefon: 0470-773300
Org. nr. 559178-2817

Hur du jämför digitala marknadsförare

jämför digitala marknadsförare

Är det dags att annonsera på Facebook? Eller Google? Känner du att CPM, CPC, ROAS, konvertering och spårningskoder gör dig totalt förvirrad och uppgiven i marknadsföringsdjungeln?

Du som läser detta har troligtvis kommit till insikten att du hellre låter proffs ta hand om detta för att ge maximal chans att lyckas i din digitala annonsering. Då återstår bara frågan vem som ska utföra jobbet, och hur du avgör vem som är bäst lämpad.

Innan du jämför digitala marknadsförare

Ibland händer det att man redan på förhand bestämt sig för att annonsera på en viss plattform trots att den kanske inte bäst lämpad för just ditt företag, produkt eller affärsmodell. 

Börja därför att ställa en grundläggande fråga till dig själv först: ”Vad vill du med ditt företag?”. Innan den frågan är besvarad kan man inte säga att ”Vi ska annonsera på Facebook!”. Om svaret däremot är något i still med ”Vi ska få fler kunder” eller ”Vi ska sikta på en ny målgrupp för att växa ännu mer”, då kan en allsidig marknadsföringsexpert föreslå lämplig kanal. 

Risken med att exempelvis gå till en specialist på Facebookannonsering är att personen kommer tycka att Facebook är lösningen på ert problem oavsett vad det är, trots att ni kanske borde satsa på influncer marketing eller tryckt media.

Nischade marknadsföringsbyråer är grymt bra för stora etablerade företag som kramar ur 0,8% extra i varje kanal, men för många företag bör man istället gå till en byrå som är allround och opartiska kring kanalval.

Fråga marknadsföraren om rätt saker

När du hittat ett antal marknadsföringsbyråer som du fastnat för och vill jämföra är det viktigt att man ställer rätt frågor. Om man inte är bekväm med alla tekniska termer är kanske risken att man hamnar med en säljare som känner av att man inte får relevanta motfrågor. 

Det gör lite ont att säga men även i den här branschen finns det tyvärr skojare som ”säljer luft” som vi brukar säga. Det är beklagligt om du råkat ut för ett bristfälligt jobb eller blivit överdebiterad för digital marknadsföring av en byrå. 

Ibland har vi tagit över kunder där man exempelvis inte ens haft en pixelkod från Facebook när man gjort annonsering. Om man som kund inte vet vad det är för något så saknar man det heller givetvis inte, men man har gått miste om den stora uppsidan med digital marknadsföring – mätbarhet!

Meningen med detta blogginlägget är självklart inte att man ska bete sig misstänksamt mot byrån eller vara skeptiskt inställd men däremot uppmärksam och nyfiken. Detta är frågor man kan ställa om byrån föreslår Facebook:

  • Varför tror du att Facebook är rätt kanal för vårt mål?
  • Vilka liknande kampanjer har ni gjort? 
  • Kan jag se autentiska resultat från exempelvis Ads Manager?
  • Hur mäter ni vårt resultat?

Notera varningstecken från en digital marknadsförare

Om du ber om tidigare resultat från Ads Manager, men bara får ett printat A4 från ett egenskrivet dokument skulle man kunna bli misstänksam eftersom det är väldigt enkelt att välja vad man vill visa upp i Facebook Ads Manager. 

Om du själv inte är tekniskt kunnig inom området och du känner att du blir överkörd av tekniska termer från marknadsföraren eller säljaren bör man stoppa konversationen. Personen i fråga kanske inte alls har som avsikt att köra över dig medvetet, men oavsett vad behöver saker redas ut så att du förstår vad det är du köper.

Ordlista som är bra att känna till

Oavsett om du sitter i ett första samtal med din marknadsförare eller ett uppföljningsmöte finns det några ord som du säkert kommer stöta på beroende på vad ni gör för kampanj. 

ROAS – Return On Ad Spend. Det är ett mått som visar avkastningen som uppnåtts genom en kampanj. Om man spenderat 1 000 kronor till Facebook och det genererat 3 000 kronor i er webbshop är ROAS 3x. Det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att annonseringen är lönsam eftersom ni i regel har kostnader kopplade till produkten ni sålde tack vare annonseringen, plus att marknadsföraren ska ha betalt för sitt arbete.

ROI – Return On Investment. Medan ROAS är enklare att jämföra bland marknadsförare är ROI betydligt svårare eftersom det beror på alla företags unika situation. För att räkna ut sin ROI behöver man inkludera marginal och kostnader i samband med försäljningen. Då kanske det visar sig att den positiva ROAS du har ändå inte är lönsam eftersom den är för låg för att generera positiv ROI.

CTR betyder Click Through Rate, vilket i praktiken visar graden av klick som annonsen genererat. Man ska helst inte jämföra äpplen och päron men om en CTR ligger på 0,2% bör man undersöka det närmre. Är den istället 5% är det generellt sett bra. Ju högre siffra desto bättre eftersom marknadsföraren då gjort ett bra jobb med att skicka rätt budskap till rätt målgrupp.

Conversion eller konvertering som det heter på svenska är ofta det viktigaste måttet för hur en kampanj gått (om inte målet varit varumärkeskännedom och räckvidd). En konvertering kan vara ett köp i webbshoppen eller insamlad kontaktuppgift till en potentiell kund beroende på målet. Genom att mäta kostnaden för kampanjen dividerat på antal konverteringar får du en siffra för vad varje konvertering kostar. 

Jämför offerter för digital marknadsföring

När samtalen om budgeten och kostnaden för kampanjen hamnar på bordet brukar det såklart bli intressant för köparen. Ena delen är annonseringsbudgeten till Facebook medan den andra delen är kostnaden till konsulten som genomför det praktiska och strategiska. 

Om du har en låg totalbudget för kampanjen ska du inte hosta i kaffet om konsulten tar halva pengen för sitt arbete, medan andra halvan går till Facebookannonserna. Det finns många olika typer av arbetssätt så man kan inte generalisera det för hårt. Vissa av våra kunder gör vi punktinsatser för medan andra är långsiktiga vilket gör att vår arbetsinsats varierar. 

Om du känner dig trygg med valet av marknadsförare genom bevisad kompetens ska du inte vara rädd för att betala bra eftersom du svart på vitt kommer veta om din avkastning är positiv. En konsult som debiterar 1700 kr/h är ju inte mycket om den genererar det femdubbla tillbaka för er. 

Välj därför inte den billigaste offerten bara för att den är just billig. Då är det kanske bättre att skala ner sin annonsbudget och värdera en högre peng till konsulten, även fast den billigaste kanske också skulle göra ett godkänt jobb.

Har man ställt rätt frågor till marknadsföraren och sett bevis på tidigare projekt och resultat däremot kan man lägga större vikt vid priset om du bedömer kompetensen som likvärdig. Sedan vill man såklart känna ett engagemang och ha rätt magkänsla med den man anlitar eftersom den personen ska kommunicera ert varumärke till marknaden. 

Slutligen - att tänka på när du jämför digitala marknadsförare

Oavsett om känner att marknadsföring inte är din grej, så lämna inte bara bort det till proffsen och hoppas på det bästa. Du som företagare bör ha ett stort intresse i lyckade marknadsinsatser och därmed vara nyfiken, engagerad och ställa bra frågor till en marknadsförare.

Om markandsföringsbyråerna visar upp likvärdiga resultat från tidigare kunder får du gå på antingen pris eller magkänsla, alternativt den du upplever förstår ditt företag och dina behov bäst. Den personen kan få din digitala marknadsföring att lyfta!

Vill du veta hur vi på Salty arbetar med digital marknadsföring? Klicka här

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email