Salty Communication AB
Storgatan 82A
352 46 Växjö

Telefon: 0470-773300
Org. nr. 559178-2817

Hantering av sociala medier

Därför misslyckas man lätt på sociala medier

Många företag som inte har en dedikerad marknadsavdelning har svårt att sköta löpande hantering av sociala medier. Det är kul att starta igång ett konto på Facebook eller Instagram men efter ett tag svalnar intresset. Låter det bekant?

Vi har listat några punkter på varför era sociala kanaler inte får den kärlek de förtjänar. Om några punkterna känns bekanta bör ni läsa mer om vad Salty kan stötta er med och hur det kan hjälpa era affärer.

Tidsbrist

Du är företagare - inte Instagrammare. Du vet om hur värdefull din tid är och tycker ditt företags kärnuppgifter ska prioriteras högre. Helt rätt tänkt, men vad signalerar ditt företag då i sociala medier?

Flyg flyg fl....nä

Ofta får man höra framgångssagor om företag som lyckas erövra halva världen genom sina sociala kanaler och därför blir du nyfiken på att testa själv. Med sina 23 följare efter ett halvår var det inte lika roligt och inspirerande att posta fina bilder. Eller hur?

Kunskap

Sociala medier kräver kunskaper om hur algoritmerna är utformade och hur de uppdateras över tid. För att få högsta möjliga resultat behövs känsla för timing, frekvens och innehåll.

Innehållsbrist

Svårt att komma på något att posta? Ni är inte ensamma om att ibland få idétorka över vad som ska delas. Dessutom kräver sociala medier högkvalitativa bilder och filmer för att verkligen lyckas.

Saknar ni en röd tråd i era sociala medier?

En nyckel till att lyckas med sociala medier är kontinuitet och tålamod, vilket är ibland är en bristvara hos företagare som vill få saker gjort på nolltid för att känna effektivitet. Precis som när man handlar med aktier och fonder kan man inte förvänta sig tiodubbel avkastning på en vecka, men över tid ökar chanserna att ni får nya fans, trogna kunder och fler inkommande affärer genom varumärkeskännedom. 

Löpande hantering av sociala medier

Målgruppsanalys

Vi undersöker var era kunder befinner sig i det digitala landskapet eftersom Facebook inte nödvändigtvis behöver vara en primär kanal för ert företag. Över tid samlar vi samtidigt in anonym data om era besökare från både sociala medier och webbplats.

Schemaläggning

Kontinuitet är en av nycklarna till framgång i sociala medier eftersom det håller ert företag relevant och levande. Då många företagare har ont om tid är detta svår punkt att uppdatera löpande eftersom det kräver en röd tråd och timing. Salty ser till att ert innehåll är relevant och publiceras när det ger högst effekt oavsett tid på dygnet.

Innehåll

Vi fotar, filmar och putsar er fasad så mycket ni vill. Samtidigt är vi måna om att visa upp er personliga sida och hur ni ser ut bakom kulisserna. När ni önskar innehåll har vi professionell utrustning för både foto och film - på land, under vatten och högt över domkyrkan.

Övervakning av kanaler 😡👎

Baksidan med att exponera sig i de sociala medierna är att människor, kunder eller ej, öppet kan kritisera er. Vi kan bemöta kritik på ett bra sätt så att ni kan sova gott om nätterna medan vi släcker bränder.

Vanliga frågor om sociala medier

Måste vi outsourca allt till er?

Självklart inte! Ni kanske vill sköta vissa delar själva med vi hanterar andra saker som ni antingen tycker är tidskrävande eller svårt.

Hur länge pågår ett samarbete?

Det är ni som väljer men vi rekommenderar minst tre månader för att det ska ge effekt och kontinuitet. Snittiden med en kund brukar vara längre än så vilket vi såklart tycker är jätteroligt!

Hur startar vi?

Vi utgår från det mål ni har med att öka er närvaro på sociala medier. Alla vill få fler följare men det är färre som medvetet bestämt vad syftet är. Ibland kan hela detta uppdraget gå hand i hand med digital annonsering vilket såklart sammanflätar med en övergripande affärsstrategi.

Hur ofta postar ni?

Det beror på hur mycket tid ni önskar att vi bistår med. Kom ihåg att hellre posta lite färre inlägg kontinuerligt under en längre tid än att bomba på intensivt under en kort period för att sedan svalna av.

Följ @hth.vaxjo

Få saker i livet kan skapa så mycket känslor som hemmet kan göra – inte minst köket. HTH kök delar köksinspiration, före/efterbilder hos kunder samt skapar en personlig känsla genom personalens närvaro i flödet.

Då så, redo att kickstarta era sociala medier?

kretatör

Investera i digitala kanaler så frigör du stress från att hålla era flöden uppdaterade samtidigt som vi ökar ert följarantal och varumärkeskännedom. Löpande hantering av sociala medier från oss ger både sinnesro och avkastning.